Måltall rekruttering:
Lyn Fotball rekrutterer i hovedsak spillere fra Tåsen, Ullevål og Berg. I tillegg kommer det jevnlig spillere fra Bolteløkka og og andre nærliggende skoler. Vårt mål er å få med ⅔ av barna fra våre skoler, både gutter og jenter. Vi er ambisiøse og ønsker å få med like mange jenter som gutter. Vi måler ikke før de har gått 1 år på barneskolen, da vi har gjennomført hele rekrutteringsplanen vår. 

Rollebeskrivelse Rekrutteringsansvarlig Lyn Fotball.I Lyn Fotball ligger den utøvende rollen innunder barnefotball sjef/ansvarlig. Rekruttering handler i denne omgang om hvilke tiltak klubben gjør for å få med spillere i oppstarten av barnefotballen. Hovedoppgave 

  • Sende ut informasjon om oppstartstreninger for nye kull gjennom barnehage, skole ol. Dette gjøres både før siste år i barnehage og første år på barneskole for å sikre at vi når hele nedslagsfeltet vårt. 

  • Sette opp Spondgrupper for innmelding av nye spillere og for å sikre god informasjonsflyt. 

  • Gjennomføre foreldremøter før oppstart med god og tydelig informasjon.

  • Sikre at det er lagt til rette for at nye foreldre, trenere og lagledere får informasjon om hvordan fotball drives i Lyn Fotball ved oppstart for 6-åringer. 

  • Sikre at det gjennomføres planlagte aktiviteter for gruppene. Dette innebærer oppstartstreninger av klubbens trenere og tilrettelegging for at lagene kan drive egenaktivitet på nærliggende områder. 

Organisasjonsmessig tilknytning 

  • Rapporterer til leder sportslig leder. 

Rollebeskrivelse, Kvalitetsklubbansvarlig 

Hensikten med denne rollen er å sikre klubben sitt fokus og kvaliteten på de grunnleggende oppgavene som ligger til konseptet kvalitetsklubb. Når man skal etablere nye maler, planer og jobbe med utviklingsprosesser over tid samtidig som man skal drifte aktiviteten i klubben krever dette at noen holder overordnet oversikt. Som kvalitetsklubb gjelder rutiner for oppfølging og klubben skal etterleve maler, planer og drive aktivitet med kvalitet. Kvalitetsklubbansvarlig holder overordnet tak i konseptet og følger opp og kommuniserer konseptet med klubbens aktive, medlemmer og frivillige. Kvalitetsklubbansvarlig skal: 

  • Være klubbens overordnede kontaktperson mot krets og forbund på spørsmål knyttet til konseptet. 

  • Å sørge for at kvalitetsklubbsystemet setter en standard på ledere, trenere og verdiarbeid i klubben. 

  • Følge opp standardene som er satt i systemet, med tanke på implementering og etterlevelse av klubbens verdiarbeid i praksis. 

  • Sette kvalitetsklubbkonseptet på agendaen til styret slik at man etterlever de retningslinjene som er satt. 

  • Være pådriver for å tydeliggjøre, bevisstgjøre og konkretiserer verdien av å være sertifisert. 

  • Være ansvarlig og pådriver for gjennomføring av re kvalifisering og videreutvikling av konseptet kvalitetsklubb.

Rollebeskrivelse – FIKS ansvarlig FIKS er NFFs administrative datasystem FIKS. Det hjelper oss til å organisere aktiviteten på en god måte.Vi bruker FIKS til å:

  • Melde på lag til seriespill.

  • Sikre at spillere er registrert og forsikret.

  • Registrere elektroniske kamprapporter.

  • Sjekke at det er satt opp dommer til kamper.

  • Betale dommere.

Lyn Fotball skal ha en som innehar rollen FIKS-ansvarlig. I Lyn Fotball er rollen operativ hos daglig leder som rapporterer til styret. Daglig leder har ansvar for at nøkkelpersoner får god opplæring i FIKS. Det gjelder både ansatte trenere, lagledere og andre frivillige. FIKS kan læres opp internt i klubben eller via kretsens egne FIKS-kurs. Daglig leder har ansvar for å følge opp at klubbens brukere følger reglene og gjeldende retningslinjer i FIKS sitt system. 

ROLLEBESKRIVELSE - TRENERVEILEDER

Trenerveileder er ansvarlig for oppfølging og utvikling av klubbens trenere på feltet, i trening og i kamp. Trenerveileder skal være «trenernes trener» og bidra til å sikre at treninger og kamper gjennomføres i tråd med klubbens verdigrunnlag og sportsplan.

Oppgaver og ansvarsområder:

  • Være trenernes samtalepartner og støttespiller ved å være tilgjengelig og synlig på feltetfor alle klubbens trenere.

  • Veilede og følge opp trenerne med utgangspunkt i klubbens sportsplan.

  • Planlegging og gjennomføring av månedlig Trenerforum og årlig evaluering av sportsplan.

  • Bistå Sportslig leder og Daglig leder i arbeidet med å sette sammen gode trenerteam som passer til de forskjellige spillergruppene. 

  • Hjelpe klubbens trenere til å gjennomføre kretsens trenerkurs i henhold til krav i Kvalitetsklubb, og søke faglig påfyll.

  • Trenerveileder skal videreformidle generelle utfordringer og ønsker fra trenergruppen til Sportslig Leder og Daglig Leder.

  • Delta på relevante samlinger og kurs i regi av NFF/NFF Oslo..

Rapportering og oppfølgning:

  • Trenerveileder-rollen rapporterer til Sportslig Leder.

Krav til de som innehar rollen:

  • Minimum fullført UEFA B-lisens.

  • Trenerveilederutdanning. Eventuelt være villig til å gjennomføre disse kursene og andre relevante kurs.

Klubben har en kompetanseplan for området og og følger opp lederne gjennom denne?

Alle nye styremedlemmer skal ila første år i styret gjennomføre FLK 1 og gjennomføre FLK 2 ila år 2.

Klubbens ansvar for gjennomføring av hjemmekamper:I Lyn Fotball er ansvaret delegert til arrangementsansvarlig. Det overordnede ansvaret ligger hos Daglig Leder.

  • Klubbens hjemmekamper gjennomføres etter NFFs Fair Play kriterier.

  • Informasjon vedrørende fair play er sendt alle lagledere i forkant av sesongen.

  • Det er anskaffet kampvertvester og fair play flagg, skilt samt foreldrevett regler. Dette skal til enhver tid ligge i i stadionkiosken.

  • Skilt henger rundt omkring på/i anlegget.

  • Fair play er tatt opp som eget tema på klubbens trenerforum.

  • Alle arrangement blir gjennomført med Fair Play som viktig ballast, og er en av grunnpilarene ved planlegging og gjennomføring (cup, fotballskole, trening, kampgjennomføring, osv.)

Gjennomføring av kampene – lagets ansvar:

  • Alle lag skal ha en kampvert til sine hjemmekamper.

  • Motstanderlag kontaktes i god tid før kamp. Vi hører om de er klare og informerer om det praktiske (WC, garderober, hvilken bane, annet av relevans). Ansvar: Lagleder

  • Dommer kontaktes i god tid før kamp. Vi hører om han/hun/de er klare og informerer om det praktiske (WC, garderober, hvilken bane, oppgjør, annet av relevans). Ansvar: Lagleder

  • Kampvert eller lagleder tar imot motstanderlag.

  • Kampvert «styrer» publikum. Foreldre, foresatte og publikum finner sin plass på motsatt side av lagleder. Gir retningslinjer ihht oppførsel. Kan gi ut foreldrevettkort.

  • Trenere gjennomfører Fair Play møte sammen dommer før kampen der man blir enige rundt frisone, ekstra spiller, etc. Enighet om å gjøre dommeren god. Enighet om at god oppførsel også gjelder i tøffe og vanskelige situasjoner.

  • Spillere gjennomfører Fair play hilsen før kampen.

  • Spillere, trenere og dommer gjennomfører Fair play hilsen etter kampen.

Klubben har en beskrivelse av oppgaver, mandat og organisering for sportslig ledelse i klubben?

Mandat: Implementere og etterleve sportsplan og strategiplan

Sportslig leders oppgaver:

Sport:

Barnefotballen:

  • Rekruttering av nye årskull

  • Treneransettelser på Akademi og årgangsansvarlige

  • Trenerforum – spillestil, referanser, treningsplanverk

  • Trenerutdanning – Grasrottreneren

 

Ungdomsfotball

  • Trenerlogistikk

  • Spillerlogistikk

    • Hospitering og differensiering i teori og praksis

  • Trenerutvikling

    • Veilederrolle – observere og gi feedback til trening og kampledelse

    • Trenerforum – spillestil, referanser, treningsplanverk

  • FIKS, overganger, seriepåmelding etc.

 

Senior (Damer A)

  • Etablere og videreutvikle toppidrettskultur

  • Sportslig strategi

  • Spillerlogistikk

  • Trenerlogistikk

  • Vekslingsansvar

  • Sportsplan

  • Management

  • Samarbeid – NFF, TFK, NISO, Lokale klubber, partnere, myndigheter og næringsliv

 

Organisering av sportslig ledelse:

Barnefotball: Barnefotballansvarlig, Akademiansvarlig og Sportslig leder

  • BFA: Hovedansvarlig

Ungdomsfotball: Utviklingsansvarlig Gutter, Utviklingsansvarlig Jenter og sportslig leder

  • UA: Hovedansvarlig utviklingsgrupper/satsning

  • SL: Hovedansvarlig bredde

Senior (Damer A): Sportslig leder + Teknisk hjerte

Klubben har en rollebeskrivelse for klubbens dommeransvarlig?

Lyn Fotball er en av norges størte utviklingsklubber og ønsker å legge til rette for et godt og stort miljø for dommere. Arbeidet skal styres av en dommeransvarlig som skal tilrettelegge for både rekruttering og oppfølging av dommere. Rollen delegeres av daglig leder. 

Ansvarsområder: 

  • Ansvar for å rekruttere, beholde og utvikle dommere i klubben, både klubbdommere og kretsdommere

  • Følge opp og veilede dommere i kamp. 

  • Gjennomføre klubbdommerkurs i forkant av sesongstart, for både nye og
    eksisterende dommere.

  • Skal ha ansvar for å tilby dem som har ambisjoner og talent, videre oppfølging og etterutdanning i nært samarbeid med kretsen.

  • Ha oversikt over dommerne i klubben, både klubbdommere og kretsdommer og til enhver tid ha oppdatert liste over klubbens dommere med riktig kontaktinformasjon.

  • Sørge for å sette opp dommere til kamp, der kretsen ikke setter opp dommere.
    Gjelder 9er og 11er kamper

Klubben har en rollebeskrivelse for klubbens Politiattest-ansvarlig?

INSTRUKS FOR ANSVARLIG POLITIATTESTER

Ansvarlig for politiattester i klubben er DAGLIG LEDER

INSTRUKS FOR ANSVARLIG POLITIATTEST I LYN:

  • Ansvarlig for politiattester har ansvaret for å informere om ordningen overfor alle ledere i avdelingen

  • Ledere i avdelingen har ansvaret for å informere alle sine trenere/ledere som i h.t. instruks fra Norges Idrettsforbund skal ha politiattest.

  • Ansvarlig for politiattester har ansvar for å ajourføre alle personer i klubben som har søkt, og levert politiattest. Vedkommende skal nedtegne opplysninger om hvilke personer som er avkrevd politiattest, at attesten er fremvist og dato for fremvisningen. Selve attesten beholdes av søkeren.

  • Oversikt skal føres elektronisk, og oppbevares i klubbens administrasjon.

  • Ansvarlig for politiattester skal minimum to ganger pr. kalenderår sende ut oversikt over personer med politiattest til ledere i avdelingene slik at disse kan sjekke oversikt opp mot avdelingens oversikt over trenere/ledere.

  • Ansvarlig for politiattester skal minimum to ganger pr. kalenderår (vår og høst) sjekke utløpsdato for levert politiattest, og gi beskjed til personer hvis attest er eldre enn 34 måneder slik at disse kan søke om ny før frist utløper (36 mndr.)

BAKGRUNN

Norsk idrett skal være et trygt sted å være for alle. Idrettsstyret har derfor vedtatt at alle idrettslag plikter å innhente politiattest for personer som skal utføre oppgaver som innebærer et tillits- eller ansvarsforhold overfor mindreårige eller mennesker med utviklingshemming.

HVEM OMFATTES AV ORDNINGEN?

Ordningen omfatter både ansatte og frivillige, og gjelder uansett om personen får lønn for oppdraget eller ikke. Det avgjørende er hvilke oppgaver vedkommende skal ha i idrettslaget.

SØKNADSPROSEDYRE

Den som plikter å fremlegge en politiattest til idrettslaget, skal selv sende søknaden til politiet. Dette anbefales gjort elektronisk via https://www.politiet.no/tjenester/politiattest/ . Før vedkommende kan søke om en politiattest må han/hun få en bekreftelse fra klubben på at det foreligger et behov for en politiattest. Dette skjemaet, som kan lastes ned fra vår hjemmeside, skal vedlegges søknaden.

FREMVISNING AV POLITIATTEST

Etter at politiet har behandlet søknaden blir den returnert til søkeren selv. Når politiattesten er mottatt skal denne fremvises for «ansvarlig for politiattester» i klubben.

Dersom det er anmerkninger knyttet til attesten, er det ikke anledning til å la vedkommende få utføre oppgaver for idrettslaget som innebærer et tillits- eller ansvarsforhold overfor mindreårige eller mennesker med utviklingshemming. Det samme er tilfellet dersom attest ikke er innhentet eller ikke fremvist den politiattestansvarlige.

IDRETTENS ORGANISASJONSLEDD SKAL HENTE INN NY POLITIATTEST NÅR DEN GJELDENDE ER TRE ÅR GAMMEL.

  • Klubben kan til en hver tid vise frem status på at samtlige relevante verv i klubben har fremvist politiattest?

Oppstart samarbeid:  27.10.2021

Rightperson er et system som bidrar til at vi får kontroll på administrasjon rundt innhenting og validering av politiattester i Lyn Fotball. Her ligger en oversikt over alle trenere med godkjent fremvist politiattest.

Lyn Fotball bruker tjenesten til å hente inn, purre og validere politiattester, samtidig som GDPR blir ivaretatt. I tillegg blir alle trenere guidet gjennom et e-læringskurs som er basert på Redd Barnas "Trygg på trening". Her må kandidatene/trenere "bestå" for å fullføre prosessen.

Her skal også klubbhåndbok og sportsplan legges ved med lesebekreftelse på dette for alle trenere. 

Systemet validerer attesten basert på kriterier som gjelder for idretten. Nyansettelser maks 3 måneder gyldighet, allerede engasjert i samme rolle, opptil 3 år. Her kan man evt manuelt overstyre basert på en gyldig begrunnelse ettersom det er et sprikende krav mellom NIF og Politiet.

Klubben har en kompetanseplan og følger opp trenerne gjennom denne?

I Lyn Fotball ønsker vi å legge til rette for at både frivillige trenere og barnefotballen og ansatte trenere på akademi og i ungdomsfotballen får tilbud om relevante trenerkurs. Vi har et mål om at alle trenere i barnefotballen skal ha gjennomført Grasrottrener del 1 ila første år som trener. Vi skal tilby dette kurset på klubbhuset både vår og høst hvert år. Alle trenere som skal trene barna fra og i 5ér-fotball har i tillegg krav om å gjennomføre delkurs 2, Barnefotball - Flest mulig, med kvalitet. Alle trenere som skal trene 7ér-lag får i tillegg tilbud om å gjennomføre delkurs 3,  Mot ungdom - lengst mulig. 

Trenere i ungdomsfotballen skal ha gjennomført hele grasrottrener kurset eller være i prosess før de begynner å trene lag. Alle trenere som skal trene satsingsgrupper skal ha eller være i prosess med å gjennomføre UEFA B-lisens. I denne sammenheng kan prosess innebære at man har sendt inn søknad med mål om å gjennomføre kurset dersom man kommer gjennom nåløyet. 

Klubben har en rollebeskrivelse for klubbens Fair play-ansvarlig?

Fair Play skal gjennomsyre aktiviteter og planverk i Lyn Fotball. Rollen delegeres av Daglig Leder og ligger i dag hos barnefotballansvarlig. I tillegg er en av styremedlemmene ansvarlig for oppfølging. 

Ansvar: Koordinere Fair Play tiltak i klubben og være klubbens Fair Play ambassadør.

Oppgaver:

  • Ha god kjennskap til og utøve rollen i samsvar med NFF Fair Play program, https://www.fotball.no/fotballens-verdier/fair-play/fair-play2/

  • Være kontaktperson for lagene i Fair Play saker.

  • Følge opp dersom det oppstår episoder med brudd på Fair Play i samarbeid med trenere og andre ressurspersoner. 

  • Holde styret orientert om pågåpende saker og forebyggende tiltak. 

  • Være klubbens kontaktperson mot krets/forbund i Fair Play saker, og delta på aktuell møtevirksomhet.

  • Sikre at Fair-Play er tema på møter med trenere/lagledere/foreldre og ungdoms- og seniorspillere, og sikre at rutiner for hjemmekamp er kjent i klubben. (kan innlemmes i andre møtefora som lagledermøter, trenerforum, foreldremøter og spillermøter).

  • Påse at stadion har et Fair Play preg, at Fair Play informasjon og Foreldrevettregler henges opp på egnede plasser, eks ved kiosken og i Cafe, på garderobedører mm., evt stå for innkjøp av Fair Play effekter i samråd med styret, eks Fair Play Kapteinsbånd.

  • Implemetere Fair Play kontrakter, https://www.fotball.no/globalassets/samfunnsansvar-og-verdier/fair-play/fp_holdningskontrakt.pdf

  • Sørge for at Fair Play er synlig på nettside og FB, samt publisere gode eksempler på Fair Play på klubbens hjemmeside og FB.

Klubben utarbeider rutiner og retningslinjer for det valgte temaet?

  • Gjennomføring av to/tre skolebesøk pr. år på lokale skoler.

  • Gjennomføring av ett årlig foredrag for spillere i Lyn i forbindelse med toppseriekamper

  • Oppfølging via akademi ved foredrag/bruk av rollemodeller i klubb.

  • Gjennom Right Person bruker Lyn Fotball et e-læringskurs som er basert på Redd Barnas "Trygg på trening". Her må kandidatene/trenere "bestå" for å fullføre prosessen.